اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس‌من| کارآفرینی می‌تواند یکی از معیارهای آموزشی و پژوهشی تغییر رتبه علمی اساتید باشد

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به پیشنهاد افزایش رتبه اساتید دانشگاه براساس کارآفرینی، گفت: تغییر رتبه براساس معیارهای آموزش و پژوهشی انجام می‌شود که نقش استاد در پروژه‌های صنعتی جز معیار پژوهشی است و کارآفرینی نمی‌تواند تنها معیار باشد.

فارس‌من| کارآفرینی می‌تواند یکی از معیارهای آموزشی و پژوهشی تغییر رتبه علمی اساتید باشد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من خواستار افزایش رده اساتید دانشگاه بر اساس کارآفرینی شده‌اند.

این کاربران با ثبت سوژه نوشته‌اند: «یکی از مسائل بسیار مهم و قابل توجهی که کشور ما را از مدار علم جهانی متمایز می‌کند تمایل بیشتر دانشگاهیان، فرهیختگان و اساتید بر موضوع صرفا تولید علم و مقالات منتشره است. یکی از مهمترین عوامل حرکت به این سمت نحوه افزایش رده اساتید دانشگاه است. این امر از این نظر اهمیت پیدا میکند که اساتید دانشگاه به جای توجه بیشتر به تولید و کارآفرینی و تمایل به بهبود امکان اتکا به قوای داخل دانشگاه و افزایش توان منابع انسانی داخلی تنها به تولید صرف علم و انتشار آن به صورت مقالات می پردازند. لذا توجه به این نکته کوچک و کم اهمیت کردن تعداد مقالات منتشره و تخصیص نمره بالاتر به کارآفرینی اساتید می تواند در تغییر نگاه به دانش بسیار موثر بوده و تعامل میان علم و صنعت را بهبود بخشد.»

*پیگیری خبرنگار فارس 

درباره این پیشنهاد با محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت‌وگو کرده و نظر وی را جویا شده‌ایم.

*کارآفرینی می‌تواند یکی از معیارهای آموزشی و پژوهشی تغییر رتبه علمی اساتید باشد

فتوحی فیروزآباد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره این پیشنهاد که رتبه اساتید بر اساس کارآفرینی افزایش پیدا کند، اظهار داشت: اساتید برای تغییر رتبه علمی معیارها و عملکردهایی در حوزه‌های مختلف دارند که فقط یکی از معیارها آموزش است. استاد باید عملکرد آموزشی قابل قبول و خوبی داشته باشد که این ارزیابی معمولا توسط دانشجویان انجام می‌شود که چقدر درس خوب داده است، چقدر درسی که داده به روز بوده، چقدر توانسته از تجهیزات و وسایل به روز استفاده کند و در آزمایشگاه چگونه حاضر می‌شود و روش‌های مختلف تدریس در این ارزیابی مؤثر است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: یکی از دیگر معیارها پژوهش است؛ کار پژوهشی استاد دارای دو بخش است که یا باید انتشارات علمی با کیفیت و خوب داشته باشد یا در پروژه‌های صنعتی نقش آفرین کند؛ وقتی صحبت از صنعت می‌کنیم بحث کارآفرینی و رشد فناوری در دانشگاه مدنظر است.

وی در پاسخ به این سوال که این پیشنهاد به کارآفرینی عملی اساتید اشاره دارد، گفت: این ویژگی هم می‌تواند به عنوان یک معیار قرار بگیرد اما نمی‌تواند تنها معیار باشد؛ زیرا استاد دانشگاه باید مجموعه‌ای از کارهای مختلف را انجام دهد که این بحث کارآفرینی هم می‌تواند یکی از معیارها باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول